Energie besparen

Duurzaamheidsmaatregelen

We werken aan het verduurzamen van ons woningbezit. Met energiebesparende maatregelen willen we de CO2-uitstoot verminderen en zo een bijdrage leveren aan een beter milieu. Eén van de maatregelen is het plaatsen van zonnepanelen op een deel van onze woningen. Voor het einde van 2020 willen we 1.000 woningen van zonnepanelen hebben voorzien. Een deel realiseren we door de plaatsing mee te nemen bij geplande onderhoudswerkzaamheden, een ander deel willen we realiseren door huurders individueel een aanbod te doen. Die deelname is voor huurders zelf ook interessant, want het levert een lagere energierekening op.

Voorwaarden
Voor deelname betaalt de huurder een bijdrage in de servicekosten van € 9,50 per maand. Dit bedrag verandert niet gedurende de huurtijd van de woning. En door de lagere energierekening, kunnen deze maandelijkse kosten direct terugverdiend worden. MeerWonen zorgt voor vakkundige plaatsing van de zonnepanelen en is als eigenaar verantwoordelijk voor de goede werking en het onderhoud.

Interesse?
Voor de individueel te plaatsen zonnepanelen laten wij de planning, administratie en het onderhoud uitvoeren door Sunergetic. Interesse? Schrijf u dan in via de website: meerwonen.sunergetic.nl.

Alle informatie over de plaatsing van de zonnepanelen is op deze site vinden. Onder het tabje: Hoe werkt het? staan alle stappen voor de plaatsing duidelijk uitgelegd. Ook vindt u hier een overzicht van veelgestelde vragen. Na inschrijving ontvangt u binnen drie weken een advies op maat. Gaat u akkoord met het maatwerkadvies, dan kunt u een afspraak maken met MeerWonen voor het tekenen van de overeenkomst. U kunt de overeenkomst ook per post naar MeerWonen sturen. Heeft u na het lezen van alle informatie op de website toch nog vragen? Schroom dan niet om contact met Sunergetic op te nemen. Alle contactgegevens staan op de site meerwonen.sunergetic.nl vermeld.

Obstakels
Bij sommige huurders staat in de brief dat er geconstateerd is dat er momenteel geen 8 zonnepanelen op het dak kunnen worden geplaatst. Dit komt door de aanwezigheid van dakramen of dakdoorvoeren. MeerWonen denkt graag mee over de best passende oplossing voor dit probleem.

Bent u geïnteresseerd in de plaatsing van 8 zonnepanelen op uw dak en wilt u met ons bespreken hoe we het probleem met uw dakramen/dakdoorvoeren het beste kunnen aanpakken? Neem dan contact op met Sander Koot, medewerker Duurzaamheid bij MeerWonen, tel.: (071) 331 50 00.

Zelf energie besparen

Elektriciteit
Vervang je oude koelkast en andere huishoudelijke apparaten op tijd. Moderne A+++ apparaten zijn veel zuiniger. Oude plasma tv's zijn ook echte energieslurpers. Gebruik elk apparaat efficiënt: draai pas een was als de trommel vol is, en laat de tv niet aan als niemand kijkt.

Warm water
Gebruik een waterbesparende douchekop. U zult het verschil onder de douche niet merken, maar wél in de portemonnee. En douche maximaal 5 minuten per keer. Het blijkt dat we gemiddeld nog wel 9 minuten onder de warme douche staan, zonde!

Verwarming
- Sluit alle deuren in huis en verwarm alleen de ruimtes waar je veel bent. Met een deurdranger gaan deuren automatisch dicht. Hiermee bespaar je gemiddeld 200 euro per jaar.
- Zet de thermostaat op 17 graden als er overdag niemand thuis is. Bij vloerverwarming is het advies 17 tot 18 graden.
- Zet je thermostaat 's nachts op 17 graden. Maar: heb je vloerverwarming? Zet je thermostaat dan op 17 of 18 graden, anders duurt het opwarmen te lang.

Klik hier voor een overzicht van vragen en antwoorden hoe u (nog) meer energie kunt besparen.

Voor meer tips om te besparen op uw energieverbruik verwijzen we u graag naar  de website van Milieu Centraal.

Word energiecoach!
De gemeente Oegstgeest heeft als ambitie voor 2020 de doelstelling opgenomen om per jaar 1% energie te besparen in de gebouwde omgeving. Daarbij vraagt zij veel eigen inzet van de inwoners van Oegstgeest. Tegelijkertijd komen er vanuit de inwoners vragen over het verduurzamen van hun eigen huis en omgeving. Energiecoaches kunnen hen ondersteunen en helpen om de eerste stappen in energiebesparing en duurzame energieopwekking te zetten. Interesse om energiecoach te worden? Klik hier voor meer informatie.

Items onder Energie besparen