Energie besparen

Duurzaamheidsmaatregelen van start

De komende jaren gaat MeerWonen haar woningbezit verduurzamen. Dit doen we vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om energie te besparen en de CO2-uitstoot te verminderen. Eén van de maatregelen die hier een flinke bijdrage aan levert, is het plaatsen van zonnepanelen op de daken van een deel van onze woningen. MeerWonen heeft de ambitie om in 2 jaar 1.000 woningen te voorzien van zonnepanelen. Bij de 1.000 woningen die daarvoor in aanmerking komen is in de week van 22 mei een brief in de bus gevallen. Voor de huurders die dit betreft  is dit goed nieuws, want door in te stemmen met de plaatsing van de 8 zonnepanelen zal uw energierekening lager worden.

Voorwaarden
Voor deelname betaalt u een bijdrage in de servicekosten van € 9,50 per maand. Dit bedrag verandert niet gedurende de huurtijd van de woning. Doordat uw energierekening daalt, kunt u deze maandelijkse servicekosten direct terugverdienen. MeerWonen zorgt voor vakkundige plaatsing van de zonnepanelen en is als eigenaar verantwoordelijk voor de goede werking en het onderhoud.

Interesse?
De planning en administratie laten wij uitvoeren door Tautus. Interesse? Schrijf u dan in via de website: meerwonen.tautus.nl

Alle informatie over de plaatsing van de zonnepanelen zijn op deze site vinden. Onder het tabje: Hoe werkt het? staan alle stappen voor de plaatsing duidelijk uitgelegd. Ook vindt u hier een overzicht van veelgestelde vragen.

Na inschrijving ontvangt u binnen drie weken een advies op maat. Gaat u akkoord met het maatwerkadvies, dan kunt u een afspraak maken met MeerWonen voor het tekenen van de overeenkomst.

Deze overeenkomst kunt u ook per post naar MeerWonen sturen. Heeft u na het lezen van alle informatie op de website toch nog vragen? Schroom dan niet om contact met Tautus op te nemen. Alle contactgegevens staan op de site meerwonen.tautus.nl vermeld.

Obstakels
Bij sommige huurders staat in de brief dat er geconstateerd is dat er momenteel geen 8 zonnepanelen op het dak kunnen worden geplaatst. Dit komt door de aanwezigheid van dakramen of dakdoorvoeren. MeerWonen denkt graag mee over de best passende oplossing voor dit probleem.

Bent u geïnteresseerd in de plaatsing van 8 zonnepanelen op uw dak en wilt u met ons bespreken hoe we het probleem met uw dakramen/dakdoorvoeren het beste kunnen aanpakken? Neem dan contact op met Sander Koot, medewerker Duurzaamheid bij MeerWonen, tel.: (071) 331 50 00.

Zelf energie besparen

Warm water
Gebruik een waterbesparende douchekop. Je zal het verschil onder de douche niet merken, maar wél in de portemonnee. En douche maximaal 5 minuten per keer. Gemiddeld staan we 9 minuten onder de warme douche.

Elektriciteit
Vervang je oude koelkast en andere huishoudelijke apparaten op tijd. Moderne A+++ apparaten zijn veel zuiniger. Oude plasma tv's zijn ook echte energieslurpers. Gebruik elk apparaat efficiënt: draai pas een was als de trommel vol is, en laat de tv niet aan als niemand kijkt.

Verwarming
- Sluit alle deuren in huis en verwarm alleen de ruimtes waar je veel bent. Met een deurdranger gaan deuren automatisch dicht. Hiermee bespaar je gemiddeld 200 euro per jaar.
- Zet de thermostaat op 17 graden als er overdag niemand thuis is. Bij vloerverwarming is het advies 17 tot 18 graden.
- Zet je thermostaat 's nachts op 17 graden. Maar: heb je vloerverwarming? Zet je thermostaat dan op 17 of 18 graden, anders duurt het opwarmen te lang.

Voor meer tips om te besparen op uw energieverbruik verwijzen we u graag naar  de website van Milieu Centraal.

Items onder Energie besparen