Servicekosten

Woont u in een flat of appartement? Dan betaalt u niet alleen huur, maar ook servicekosten voor gemeenschappelijke voorzieningen. Bijvoorbeeld voor het gebruik van de lift, de verlichting in de hal of het schoonmaken van uw woongebouw.

Betaal ik altijd evenveel servicekosten?
Nee, dit verschilt per kalenderjaar. Wij betalen de facturen van de leveranciers vooraf. Bijvoorbeeld van het elektraverbruik van de algemene ruimten. Aan het eind van het kalenderjaar bekijken wij hoe hoog deze rekeningen waren. De gemaakte kosten worden hierbij verrekend met de voorschotbedragen en het bedrag dat overblijft krijgt u terug of moet u bijbetalen. De afrekening over 2023 ontvangt u binnenkort of heeft u inmiddels ontvangen.

Aanpassing in het voorschotbedrag
Het kan zijn dat het voorschotbedrag per 1 juli 2024 wordt aangepast. In dit nieuwe voorschotbedrag zijn de diverse prijsstijgingen meegenomen die vanaf 1 januari 2024 al waren doorgevoerd door de leveranciers. De grootste wijzigingen zitten in de schoonmaak- en elektratarieven.

Oorzaak verhoging
De verhoging van de schoonmaaktarieven heeft als oorzaak:

• De stijging van de (loon)kosten bij de schoonmaakbedrijven volgens de CAO afspraken.

De verhoging van de elektratarieven heeft 2 oorzaken:

• De prijzen per kilowattuur zijn gestegen. MeerWonen heeft in 2024 een nieuw contract moeten afsluiten. De prijs is 4,5 x duurder geworden dan de oude prijs per kilowattuur.
  • De vaste kosten voor het netbeheer zijn met 25% gestegen. De verwachting is dat deze vaste kosten de komende jaren helaas blijven stijgen.

Nieuw contract voor stookkosten
In de loop van 2024 moet MeerWonen een nieuw gascontract afsluiten bij een energieleverancier. Het oude contract loopt af op 1 januari 2025. Hoogstwaarschijnlijk gaan we voor een m3 gas meer betalen dan we nu doen. Als de nieuwe prijs bekend is brengen we u op de hoogte van het nieuwe voorschotbedrag voor de stookkosten.

Wat is de rol van de netbeheerder?
De netbeheerders zorgen voor de goede werking van het energienet en het transport van elektriciteit door de leidingen. Zij zijn verantwoordelijk voor alle leidingen, kabels en het onderhoud van dit netwerk. Netbeheerders investeren op dit moment veel geld om de energienetten te versterken. Om de klimaatdoelen te halen, stappen veel bedrijven en particulieren namelijk over van fossiele brandstoffen naar elektriciteit van wind- en zonneparken. Deze verandering zorgt ervoor dat er meer elektriciteit getransporteerd wordt. Daarom is een versterking nodig van het energienet. De kosten van deze investeringen betalen wij allemaal.

Stijging van tarieven glasfonds en het service abonnement
De maandelijkse tarieven van het glasfonds en service abonnement stijgen ook. Dit komt door de stijging van materiaal- en loonkosten. Het bedrag voor het glasfonds stijgt met 17 cent van 0,78 naar 0,95 euro. Het bedrag voor het service abonnement stijgt met 30 cent van 5,95 euro naar 6,25 euro. Deze verhogingen gelden voor zowel de appartementen als voor alle eengezinswoningen.