Beëindiging fusie Warmunda

Gisteravond is in de raad van commissarissen van MeerWonen gesproken over het besluit van Woningstichting Warmunda om het fusieproces te beëindigen. Warmunda maakte in reactie op de afgegeven zienswijzen van stakeholders vorige week bekend dat ze de fusievoorbereidingen stopzet. Daarmee geeft de corporatie aan de kanttekeningen die met name de gemeente Teylingen bij de fusie heeft, zwaar te laten wegen.

Het bericht komt in een stadium dat de fusievoorbereidingen vergevorderd zijn. Bestuur en rvc hadden het besluit niet verwacht. Ons voorstel de knelpunten te bespreken om de fusie alsnog kans van slagen te geven, mocht helaas niet baten.

Het afbreken van de fusie heeft geen directe gevolgen voor huurders en leidt niet tot extra huurverhogingen. Voor MeerWonen is fusie geen noodzaak; de corporatie is organisatorisch en financieel gezond. Desondanks blijft MeerWonen openstaan voor schaalvergroting omdat het, naast het betaalbaar houden van woningen, verdergaande professionalisering mogelijk maakt.