Begroting 2018 vastgesteld

Vorige week is de begroting voor 2018 goedgekeurd door de Raad van Commissarissen. De plannen die eraan ten grondslag liggen zijn ambitieus. In Braassemerland wordt komend jaar nieuwbouwplan De Oevers opgeleverd en waarschijnlijk kunnen ook de eerste woningen in het dichtbij gelegen plan Op Dreef voor verhuur aangeboden worden. Daarnaast staan de ontwikkeling van de voormalige Gerardusschoollocatie, het Westend en de herstructurering van De Kolk in Oud Ade op het programma. In totaal is met deze plannen een bedrag van € 15 miljoen gemoeid.

Duurzaamheidsmaatregelen van start
Een ander speerpunt is de verduurzaming van het woningbezit. Na een pilot met diverse energiebesparende maatregelen de afgelopen maanden, wordt in 2018 een begin gemaakt met de gefaseerde uitvoering van alle maatregelen. Het werk wordt zoveel mogelijk gecombineerd met planmatig onderhoud, waar in 2018 bovendien fors extra in geïnvesteerd wordt. Geraamde uitgaven voor deze onderhouds- en duurzaamheidsmaatregelen: € 8 miljoen.

Hoge heffingen
Aan verhuurdersheffing draagt MeerWonen in 2018 € 3,3 miljoen af aan de overheid, ruim € 300.000 meer dan in dit jaar. De totale afdracht aan heffingen en belastingen bedraagt circa € 8 miljoen en heeft een behoorlijke impact op de begroting. Het betekent dat 35% van de huurinkomsten terugvloeit naar de overheid. Het jaarplan met een samenvatting van de geplande activiteiten voor 2018 wordt binnenkort gepubliceerd.