BUUV: Marktplaats voor ontmoeting en burenhulp in Oegstgeest

Inwoners van Oegstgeest kregen de gelegenheid om op 24 april a.s. kennis te maken met BUUV, het platform waar inwoners elkaar kunnen vinden voor ontmoeting en burenhulp.  Radius Welzijn, iDOE en EVA onderzoeken de vraag naar een dergelijk platform in Oegstgeest en nodigden iedere inwoner van elke leeftijd  uit. MeerWonen is bereid om initiatieven, die door huurders worden opgestart, te faciliteren.

BUUV is een marktplaats voor ontmoeting en burenhulp. Bijvoorbeeld om samen iets te ondernemen of om elkaar te helpen. In Leiden en Leiderdorp, waar inwoners sinds april 2016 BUUV gebruiken om elkaar te vinden zijn samen erop uit, iemand gezelschap houden, de hond uitlaten en tuinhulp populaire activiteiten.

De drie organisaties zijn enthousiast over BUUV. “BUUV is een handige plek voor mensen om elkaar te vinden. Wat ons betreft vult het andere Oegstgeester initiatieven, zoals Oegst.nl en Dorpskracht.net , goed aan. Het is ook anders dan het vrijwilligerswerk dat Radius Welzijn bijvoorbeeld doet. Bij BUUV vragen mensen iets aan elkaar of ze bieden elkaar iets aan. Daar komt geen organisatie aan te pas. Je bent vrij om te bepalen wanneer en hoe vaak je iets wilt doen. Wie wil er nou niet eens iets voor een ander doen? We willen ons inzetten om BUUV naar Oegstgeest te krijgen, maar wel eerst onderzoeken of Oegstgeesters net zo enthousiast zijn als wij.”

Wat is BUUV?

De marktplaats BUUV is naast Leiden en Leiderdorp (inmiddels een paar honderd matches) nog op meerdere plaatsen actief, bijvoorbeeld in Haarlem (10.000 matches per jaar), Zaandam en Amsterdam. BUUV heeft daar bewezen een goed instrument te zijn om eenvoudig vraag en aanbod van ontmoeting en burenhulp bij elkaar te brengen. Het gaat om eenvoudige diensten die je als bewoners voor elkaar kunt doen, zonder dat er direct iets tegenover staat. De berichten met vragen of aanbod van hulp kun je plaatsen op prikborden in de wijk en op internet. Je kunt ook bellen met BUUV. Ook kan men (ook professionals in de gemeente kunnen dat doen) namens iemand anders berichten plaatsen wanneer diegene zelf het internet niet op durft of wil.