Deelname Aedes-benchmark 2016

Brancheorganisatie Aedes doet jaarlijks onderzoek naar de prestaties van woningcorporaties. Prestaties op het gebied van onder andere dienstverlening, bedrijfslasten en woningaanbod worden gemeten om inzicht te verschaffen, vergelijking tussen corporaties mogelijk te maken en van elkaar te leren. MeerWonen heeft dit jaar voor het eerst deelgenomen aan het benchmarkonderdeel ‘Huurdersoordeel’. Daaruit blijkt dat huurders onze dienstverlening gemiddeld met een 7,4 beoordelen. Dit eindcijfer is een optelsom van de waardering voor onze inspanningen bij het betrekken van een nieuwe woning (7,0), het verlaten van een woning (7,8) en de afhandeling van het reparatieverzoek (7,5). Met dit resultaat behoren we tot de middengroep onder corporaties. Hoewel we hiermee dit eerste jaar heel tevreden zijn, reikt onze ambitie verder. Uitstekende dienstverlening is een van de speerpunten in ons ondernemingsplan en daarom worden verbeteracties uitgewerkt om dat te bereiken.

Bij het onderdeel ‘Bedrijfslasten’ worden financiële prestaties van corporaties vergeleken, uitgedrukt in beïnvloedbare netto bedrijfslasten per verhuureenheid. Voor MeerWonen is dit € 962. Dit bedrag ligt iets hoger dan het gemiddelde (€ 853) van de deelnemende corporaties. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat de meting het jaar 2015 betreft, het jaar van de fusie. Representatief is de uitkomst daardoor niet. Desondanks verdient het onderwerp wel onze aandacht de komende tijd. Meer informatie over de onderzoeksresultaten vindt u in de Aedes-benchmarkrapportage 2016