Heemwijck 50 jaar

Seniorencomplex Heemwijck in Oegstgeest bestaat 50 jaar en dat moet gevierd worden! De bewonerscommissie had afgelopen zaterdag 8 oktober een dagvullend programma samengesteld voor de bewoners van de 69 appartementen. Naast lekkere versnaperingen werden ze getrakteerd op een optreden van een shantykoor en ook de welbekende bingo ontbrak niet. MeerWonen heeft financieel bijgedragen om dit feest mogelijk te kunnen maken. Een mooie manier om met elkaar 50 jaar woonplezier af te sluiten.

Met afsluiten wordt ook letterlijk bedoeld dat Heemwijck langzaamaan de deuren gaat sluiten voor een grondige renovatie. Het gebouw voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Er zijn problemen met water- en cv-installaties, veel kozijnen zijn in slechte staat en de woningen zijn matig geïsoleerd. Het complex wordt gerenoveerd, met als doel levensloopbestendige appartementen terug te bouwen die voldoen aan alle nieuwbouweisen, ook op het gebied van duurzaamheid.

Dit is een ingrijpend traject dat meerdere jaren in beslag zal nemen. De komende jaren staan in het teken van de voorbereidingen. Naast de technische uitwerking staat daarbij de begeleiding van de bewoners centraal. Zij kunnen er tijdens de uitvoering niet blijven wonen. Om hen goed te informeren en ondersteunen, heeft MeerWonen twee bewonersbegeleiders aangesteld. Ook is er een leegstandsbeheerder aangetrokken die de vrijkomende woningen tijdelijk verhuurt om leegstand te voorkomen. Als alles goed verloopt kan de renovatie vanaf 2027 uitgevoerd worden. Zoals het plan er nu uitziet, komen er in het vernieuwde complex door optopping geen 69 maar 87 appartementen terug. Er komen twee liften en de recreatiezaal verhuist van de bovenverdieping naar de begane grond. Daardoor kan deze ruimte veel gemakkelijker als ontmoetingsplek kworden gebruikt, ook voor buurtactiviteiten.

Half augustus is de stadsvernieuwingsurgentie ingegaan. Hierdoor kunnen de bewoners van Heemwijck met voorrang op zoek gaan naar een gelijkwaardige andere woning in de gemeente Oegstgeest of binnen de regio Holland Rijnland. Tot 18 februari 2023 hebben onze huurders voorrang bij het zoeken van een gelijkwaardige woning in de gemeente Oegstgeest. Vanaf 18 februari 2023 tot 1 januari 2027 krijgen zij voorrang in de regio Holland Rijnland. Voor 1 januari 2027 moeten alle appartementen leeg zijn en kan de renovatie beginnen.