Hoge scores voor dienstverlening en verduurzaming

Een 8,0! Dat is de gemiddelde score voor onze dienstverlening in de Aedes-benchmark 2022, het jaarlijkse onderzoek naar de prestaties van woningcorporaties. Voor het onderdeel woning betrekken geven huurders ons een 7,7, (2021: 7,6) voor woning verlaten een 7,9 (2021: 7,4) en voor reparatieverzoek een 8,3 (2021: 7,9). Op alle onderdelen zijn huurders dus tevredener dan vorig jaar en daar zijn we blij om. We doen ons best om ons werk telkens beter te doen. Te leren van de uitkomsten van enquêtes en onze werkwijze waar nodig aan te passen. Bijvoorbeeld door de reparatiedienst met een rechtstreeks telefoonnummer direct bereikbaar te maken, zoals we dit jaar hebben gedaan. Ook proberen we door extra inzet op wijkbeheer en activiteiten in de wijk meer contact met huurders te krijgen, zodat we beter kunnen inspelen op wat nodig is. De mooie scores leveren MeerWonen het A-label voor dienstverlening op, wat betekent dat we bij de 30% bestpresterende corporaties horen.

B-label voor bedrijfslasten
Naast dienstverlening, in de benchmark Huurdersoordeel genoemd, zijn de belangrijkste prestatievelden: Bedrijfslasten, Onderhoud & verbetering en Duurzaamheid. In de basis wordt bij elk prestatieveld een oordeel geveld over de geleverde ‘kwaliteit’ in relatie tot de kosten die ervoor worden gemaakt. Voor bedrijfslasten heeft MeerWonen een B-label behaald, wat gemiddeld is voor de sector. Dit komt doordat onze beïnvloedbare bedrijfslasten dit jaar van relatief laag in 2021 naar gemiddeld zijn gestegen. Met name de extra kosten voor automatisering, ons aandeel in de oplossing voor Vestia en vervanging vanwege zieke medewerkers zijn daar debet aan. Tegelijkertijd zit het met de kwaliteit wel goed. Ons financiële beleid is solide, ook op de langere termijn.

Onderhoud B, Duurzaamheid een dikke A
Ons onderhoud is over het totaal bezien kwalitatief goed en huurders waarderen onze woningkwaliteit met een 7,2 hoger dan het landelijk gemiddelde (6,9). Doordat onze kosten iets zijn gestegen vergeleken met vorig jaar, komen we voor Onderhoud & verbetering op een B-label uit. Op het gebied van Duurzaamheid scoren we ruim beter dan het sectorgemiddelde (A-label). We lopen voor met het isoleren van woningen en onze energielabels en CO2-uitstoot zijn lager dan gemiddeld in de sector. Genoeg aanleiding dus om door te gaan met ons duurzaamheidsbeleid. We beseffen dat dit hard nodig is ook. Want om huurders tegemoet te komen, moeten corporaties alles uit de kast halen en woningen met slechte energielabels zo snel mogelijk aanpakken. Landelijk heeft daarnaast het opschroeven van de nieuwbouwproductie de hoogste prioriteit. Om voldoende woningen beschikbaar te hebben, moet het aantal van 17.000 nieuwe woningen nu, de komende jaren naar 30.000. Dat is ook in de Nationale Prestatieafspraken overeengekomen.

Aan de Aedes-benchmark deden dit jaar in totaal 273 corporaties mee. Deze corporaties bezitten 99% van alle corporatiewoningen. Alle uitkomsten en uitgebreide analyses leest u in het benchmarkrapport 2022 dat afgelopen week is gepubliceerd. Het factsheet met alle scores van MeerWonen vindt u hier.