Jaarverslag 2016: meer betaalbare woningen

De laatste handtekening onder het jaarverslag is gezet en daarmee sluiten we het jaar 2016 af. Een jaar waar we tevreden op terugkijken. In elk geval op de vorderingen die geboekt zijn bij de herstructurering van de wijk Buitenlust in Oegstgeest en de voorbereidingen voor onze nieuwbouw in Braassemerland, die dit jaar van start gaat. In het najaar is ons ondernemingsplan 2017-2021 gepresenteerd, waarin betaalbaarheid als belangrijk speerpunt naar voren komt. Daaruit voortvloeiend is in november een complex vrijesectorappartementen in Oegstgeest verkocht. De vrijgekomen middelen investeren we graag in uitbreiding van het sociale huuraanbod en dat is ons inziens ook nodig. De wachtlijsten voor een sociale huurwoning zijn nog steeds erg lang, reden waarom we het afgelopen jaar bij de beide gemeentes hebben aangedrongen op meer ruimte voor sociale woningbouw.

Financieel staan we er goed voor. Op papier, door nieuwe rekenregels opgelegd door de overheid, zelfs heel erg goed. Corporaties zijn met ingang van 2016 verplicht om hun vastgoed te waarderen op marktwaarde, in plaats van de historische kostprijs of bedrijfswaarde die gebruikelijk was. Dat heeft ertoe geleid dat ons bezit boekhoudkundig veel meer waard is geworden en dat de waardestijging van € 57,6 miljoen over 2016 in de jaarrekening als winst verantwoord moet worden. Die ‘herwaarderingsmiljoenen’ staan echter niet op onze bankrekening en kunnen we dus ook niet zomaar investeren in nieuwe projecten.

Reëler is het om te kijken naar het resultaat uit normale bedrijfsactiviteiten. Dat laat zien dat we de voornamelijk uit huren bestaande inkomsten verantwoord hebben besteed en daar een positief resultaat van € 2,4 miljoen mee hebben behaald. Een gezond rendement dat we hard nodig hebben om te kunnen blijven investeren in een aantrekkelijke en duurzame woningvoorraad. Meer weten? Het volledige jaarverslag vindt u hier

Visual Besteding Huuropbrengst