Meer kans op huurtoeslag

De strikte inkomensgrenzen om voor huurtoeslag in aanmerking te komen zijn per 1 januari 2020 verruimd. Pas boven een inkomen van circa € 28.000 voor een alleenstaande en € 37.000 euro voor partners, geldt helemaal geen recht op huurtoeslag meer. Op de site van de Belastingdienst kan een proefberekening worden gemaakt.

Circa 115.000 extra huishoudens krijgen door deze wijziging recht op huurtoeslag, onder wie veel ouderen. De ANBO verwacht dat veel ouderen niet op de hoogte zijn van de verruimde mogelijkheden en begint een voorlichtingscampagne. Medewerkers die via de ANBO Belastingservice bij de mensen thuis komen om te helpen bij het invullen van het belastingformulier, zullen ook gaan berekenen of mensen recht hebben op huurtoeslag.

Verder roept de ANBO mensen op om contact op te nemen met de ouderenbond. Als mensen hun inkomensgegevens bij de hand hebben, kan de ANBO checken of ze in aanmerking komen voor huurtoeslag en waar nodig helpen met de aanvraag.