MeerWonen beperkt huurverhoging

MeerWonen houdt de huurverhoging voor haar bewoners beperkt. Wettelijk mag de huurverhoging voor sociale huurwoningen dit jaar maximaal 2,8% zijn. Zoals ook in ons ondernemingsplan staat, is betaalbaarheid één van de speerpunten en daarom worden de huren met slechts 0,2% verhoogd. Dit is dus zelfs iets lager dan de inflatie van 0,3%. Ook zorgt MeerWonen ervoor dat er, ondanks de huurverhoging, geen woningen in de vrije sector komen. Verder wordt het beleid voortgezet dat wij ons bij de verhuur van vrijkomende woningen vooral richten op de laagste inkomens. Daarnaast worden er in principe geen sociale huurwoningen meer verkocht.

Voor huishoudens met een gezamenlijk inkomen boven € 40.349 geldt ook dit jaar een inkomensafhankelijke huurverhoging. Wettelijk mag de inkomensafhankelijke huurverhoging dit jaar maximaal 4,3% zijn. MeerWonen hanteert 3%. De opbrengst van deze inkomensafhankelijke huurverhoging wordt gebruikt om bestaande sociale huurwoningen te verduurzamen. Op deze wijze worden de woonlasten voor huurders beperkt.

MeerWonen heeft constructief overleg gehad met de huurdersorganisatie HMW en in goed overleg met hen is bovenstaande besloten.