MeerWonen tekent prestatieafspraken 2017

Op donderdag 28 september heeft MeerWonen in Oegstgeest de prestatieafspraken voor 2017 getekend. Ook Portaal, Mooiland en gemeente Oegstgeest hebben hun handtekeningen gezet. Begin 2018 worden deze afspraken geëvalueerd en geactualiseerd.

De afspraken bevestigen de wens om de goede samenwerking van de afgelopen jaren voort te zetten en er wordt ingezet op duidelijke informatie-uitwisseling, goede samenwerking en transparantie. Jaarlijks monitoren zij de voortgang van de afspraken. MeerWonen bezit circa 1350 van de in totaal 1540 sociale huurwoningen woningen in Oegstgeest en werkt met de gemeente aan betaalbaar en prettig wonen in het dorp.

In de prestatieafspraken is een aantal opgaven geformuleerd waaronder:

- MeerWonen en de gemeente zorgen dat de beschikbaarheid van de voorraad sociale huurwoningen groter wordt. Concreet betekent dit dat MeerWonen jaarlijks 20 sociale huurwoningen bouwt.

- Daarnaast blijven de betaalbaarheid en passendheid van woningen belangrijke voorwaarden. De totale voorraad sociale huurwoningen zal niet verder afnemen. Er wordt op een later tijdstip nog verder gesproken over het beleid rond het behouden van de voorraad goedkope sociale huurwoningen.

- MeerWonen organiseert dit jaar nog een wijkschouw in een wijk in Oegstgeest en doet dit zo mogelijk samen met de gemeente.

- Het waarborgen van de kwaliteit en energiezuinigheid van de woningen is tevens een belangrijk punt. De huurwoningen van MeerWonen hebben in 2020 een energieprestatie die ten minste gelijk is aan gemiddeld label B.

Daarnaast komen de onderwerpen dienstverlening, wonen en zorg, schuldhulpverlening  en de problematiek rond verblijfsgerechtigden aan bod. De basis van deze prestatieafspraken vormt de huidige woonvisie van de gemeente.