Nieuw woningwaarderingssysteem

Het woningwaarderingssysteem (WWS) is het systeem waarmee punten aan een woning worden toegekend en waarmee de maximale huurprijs wordt bepaald. Op 1 oktober verandert er iets in dit puntensysteem. Voor onze huurders heeft dit geen gevolgen.

Wat verandert er?
Het woningwaarderingssysteem geeft de kwaliteit van een huurwoning in punten weer. Elk aspect van de woning, zoals oppervlakte en energielabel, krijgt punten. Bij elkaar opgeteld, leveren de punten een maximale huurprijs op. Per 1 oktober verdwijnt een aantal onderdelen uit het huidige systeem. Bijvoorbeeld punten die werden gegeven voor woonvorm, woonomgeving en schaarste. Daarvoor in de plaats bepaalt de waarde van de woning (WOZ-waarde) voortaan voor ongeveer 25% de maximale huurprijs.

Huurprijzen ongewijzigd
Het puntensysteem verandert, maar dit heeft geen gevolgen voor de huurders van MeerWonen. Het WWS bepaalt alleen de maximale huur van zelfstandige woonruimten. Die is hoger dan de huur die wij vragen. Onze huren gaan dus niet omlaag of omhoog door deze wijziging van het puntensysteem.