Prestatieafspraken: Partners in Wonen

Donderdag 10 maart zetten gemeente Oegstgeest, MeerWonen, Portaal, DUWO en Stichting Huurders MeerWonen de handtekening onder de nieuwe prestatieafspraken voor 2022-2024.

De ondertekening van deze samenwerkingsafspraken is een belangrijke stap voorwaarts. Na goed overleg is het gelukt om met alle betrokken partijen nieuwe prestatieafspraken te maken. Met deze afspraken geven zij uitvoering aan de door de raad in 2020 vastgestelde woonvisie.

Concrete afspraken over nieuwbouw van sociale huurwoningen
De gemeente en MeerWonen zijn tevreden dat er meer concrete afspraken zijn gemaakt over aantallen en termijnen voor te bouwen sociale huurwoningen. Ook voor de huurdersorganisatie HMW was dit een voorwaarde om de afspraken te ondertekenen. Een belangrijke aanvulling is dat er ook meer gekeken wordt naar een goede differentiatie van de nieuwbouwwoningen. Denk hierbij aan starterswoningen en ook woningen die geschikt zijn voor senioren.

Goede samenwerking over andere onderwerpen voortgezet
Naast de bouw van sociale huurwoningen, zijn er ook afspraken over:

• het behoud van de bestaande sociale huurwoningen,
  • de rol van de betrokken corporaties bij de bouw van middeldure huurwoningen
  • de huisvesting van studenten.

De goede samenwerking die er al was op het thema energietransitie zetten we voort en dit onderwerp wordt steeds urgenter. Hier wordt klimaatadaptatie nadrukkelijk aan toegevoegd.

Reacties ondertekenaars prestatieakkoord
Directeur van MeerWonen, Peter Hoogvliet, geeft aan blij te zijn dat deze prestatieafspraken voor 2022-2024 zijn ondertekend. “Dit is een stap in de goede richting en we hebben vertrouwen in de toekomstige samenwerking. Voor ons ligt de focus in deze afspraken op het bouwen van extra woningen waar mogelijk, het percentage van 25% sociale huurwoningen bij nieuwbouwprojecten en de differentiatie van de woningen. We zetten stevig in op informatie-uitwisseling, regelmatig contact en transparantie om te zorgen dat deze afspraken worden nagekomen”.

Wethouder Peter Glasbeek “alles staat onder druk op dit moment, maar met de ondertekening van dit document geef je aan dat het alleen een succes wordt als we het samen doen. Ik ben blij met deze prestatieafspraken.”

Secretaris van Huurders MeerWonen Leo Helsloot: “Blij dat het gelukt is om nu deze afspraken te maken. Nu hopen dat het ook uitgevoerd wordt.”

Vestigingsdirecteur Anneleen Lagae van DUWO is blij met de aandacht voor studentenhuisvesting. “Studenten zijn als bewoners en toekomstige kenniswerkers van toegevoegde waarde voor een gemeente op zowel maatschappelijk als economisch gebied. Het is daarom ook goed dat hier in de prestatieafspraken ook aandacht voor is”.