Prestatieafspraken: nadruk op nieuwbouw en duurzaamheid

In zowel Oegstgeest als Kaag en Braassem heeft MeerWonen vorige week de prestatieafspraken voor de komende periode ondertekend. MeerWonen maakt samen met collega-corporaties, huurdersorganisaties en gemeenten, periodiek afspraken over thema’s waar gedeelde verantwoordelijkheden liggen.

In de prestatieafspraken voor Oegstgeest (looptijd 2019-2021) ligt de nadruk sterk op nieuwbouw van sociale huurwoningen. Het aanbod daarvan is in Oegstgeest lager dan in omringende gemeenten en het aantal woningzoekenden blijft bovendien stijgen. Ook in de prestatieafspraken 2019 voor Kaag en Braassem is de nieuwbouwambitie een belangrijk punt. Al is de beschikbaarheid in deze gemeente iets beter, volgens MeerWonen blijft bouwen dringend nodig. Daarnaast is bouwen het beste instrument om de gewenste doorstroming te bevorderen.

Duurzaamheid is een ander speerpunt. Vorig jaar zijn MeerWonen en Woondiensten Aarwoude gestart met het verduurzamen van de woningvoorraad in Kaag en Braassem. De corporaties investeren daar de komende jaren samen € 10 miljoen in. Van de circa 1.900 woningen die MeerWonen in Kaag en Braassem bezit, zijn inmiddels bij circa 300 woningen duurzaamheidsmaatregelen doorgevoerd. Om de energieprestatie van het bezit verder te verbeteren, voert MeerWonen in 2019 extra ingrepen uit bij circa 100 woningen. De gemeente gaat een warmtevisie opstellen, op basis waarvan de corporaties verdergaande duurzaamheidsplannen kunnen ontwikkelen.

In beide gemeenten zijn verder afspraken gemaakt over de thema’s betaalbaarheid, passend woningaanbod, leefbaarheid en wonen & zorg. De volledige tekst vindt u onder 'over ons/prestatieafspraken'.