Terugblik op wijkschouw in Botenbuurt

In de gemeente Kaag en Braassem wordt gestreefd naar een schoon, heel en veilig woonklimaat, zodat de bewoners prettig kunnen wonen in hun wijk. De bewoners weten het beste wat er speelt in de eigen buurt en daarom organiseren  de gemeente Kaag en Braassem en MeerWonen dit jaar meerdere wijkschouwen in de kernen van Kaag en Braassem. Hierbij lopen ze samen met de bewoners door de betreffende wijk en gaan met elkaar in gesprek over praktische zaken in de openbare ruimte en de beleving van de wijk. De eerste wijkschouw vond plaats in de Botenbuurt in Oude Wetering op woensdagmiddag 28 juni.

Naast medewerkers van beide organisaties waren ook wethouder Herman Haarman en Peter Hoogvliet, directeur van MeerWonen, aanwezig. De opkomst was klein, wat waarschijnlijk deels te wijten was aan het slechte weer, maar blijkbaar zijn bewoners ook erg tevreden over de wijk. De bewoners die aanwezig waren gaven aan blij te zijn met de zaken die al geregeld zijn in de buurt zoals de hanging baskets en de haken (kronen) voor plastic zakken, zodat deze niet wegwaaien voordat ze opgehaald worden. Ook de bloemen in de bermen en de natuurlijke begrazing door schapen worden zeer gewaardeerd. Corrie Uljee, bewoner van de wijk en lid van stichting Groen Licht gaf tijdens de schouw aan dat ze blij is met al het groen in de wijk. Er is veel ruimte voor de natuur en dus ook voor de vogels. Ze wilde namens de Stichting Groen Licht graag een gierzwaluwkast aanbieden aan de woningcorporatie om op die manier meer aandacht te vragen voor de vogels en de natuur in het algemeen en bij nieuwbouwprojecten in het bijzonder. Peter Hoogvliet van MeerWonen nam deze gierzwaluwkast op donderdag 29 juni in ontvangst.

Al met al is de conclusie dat het een nette buurt is met weinig problemen. Er is waardering voor de vele speeltuinen, het vele groen en er wordt door een aantal bewoners vrijwillig meegewerkt aan het schoonhouden van de buurt. De gemeente en MeerWonen gaan aan de slag met de punten die zij zelf geconstateerd hebben.

We concluderen dat het al met al een kleine maar waardevolle bijeenkomst was. MeerWonen en de gemeente Kaag en Braassem gaan op korte termijn verder praten over de punten die uit deze wijkschouw naar voren zijn gekomen.