De Kolk Oud Ade

In oktober 2020 gaat ons nieuwbouwplan voor 20 huurwoningen aan de Kolk van start. De omgevingsvergunning is rond en de handtekeningen onder het het contract voor de realisatie zijn gezet door MeerWonen en Bouwbedrijf Van der Geest.

In het wijkje dichtbij de Oud Adeselaan komen 20 huurwoningen in het sociale segment, bestaande uit 15 appartementen, een gezamenlijke ruimte en 5 eengezinswoningen. Qua bouwstijl wordt aansluiting gezocht met de zogenaamde Oostenrijkse woningen die er tot enkele jaren geleden stonden. Er komt een centrale groenvoorziening, voldoende parkeerplaatsen voor de bewoners en een rechtstreekse ontsluiting op de doorgaande provinciale weg, zodat de bestaande weg door de wijk wordt ontzien.

Gezamenlijk plan
Goed nieuws voor mensen die op zoek zijn naar een betaalbare en kwalitatief goede huurwoning in een kleinere kern van Kaag en Braassem. Met name voor woongroep Quackenbosch, die al jaren uitziet naar nieuwe, passende woningen in hun dorp. De wens van de woongroep was tevens de aanleiding voor het nieuwbouwproject. Nadat eerdere plannen niet haalbaar bleken, is in goed overleg met een groep belangstellenden een plan uitgewerkt dat sinds begin vorig jaar wacht op uitvoering.

Bezwaarprocedure
Medio vorig jaar is door de gemeente de vereiste bestemmingsplanwijziging vastgesteld. Hiertegen is bezwaar ingediend bij de Raad van State. Deze procedure loopt weliswaar nog, maar MeerWonen is hoopvol gestemd over de uitkomst en wil in deze tijd van woningschaarste niet langer wachten met de start van de bouw.

Planning
De komende tijd vinden de voorbereidende werkzaamheden plaats. Zo wordt onder andere de grond opgehoogd, een aantal bomen gerooid en de toegangsweg aangepast. De eerste paal laat nog even op zich wachten, maar daar zal op gepaste wijze zeker aandacht aan worden besteed. Als de bouw verder volgens planning verloopt, vindt de oplevering in het voorjaar van 2022 plaats.

Wat vooraf ging
De 7 Oostenrijkse woningen die aan De Kolk stonden, zijn in het voorjaar van 2019 gesloopt. Ze waren in slechte staat en renovatie was financieel niet verantwoord. Uitgangspunt bij het ontwerp voor de nieuwbouw was om zoveel mogelijk 'de sfeer van toen' terug te brengen. Maar dan wel 'met de kwaliteit van nu'. Het overleg met betrokkenen dat in 2017 is gestart, heeft een mooi plan opgeleverd dat samen met FARO Architecten is ontwikkeld.

Recente verslagen, nieuwsbrieven en het uitgewerkte plan vindt u hier.
Verslag overleg Quackenbosch 2 maart 2020

Nieuwsbrief 29 oktober 2019