Betaalbaar, duurzaam thuis

Er zijn te weinig betaalbare woningen. MeerWonen doet er alles aan om het aanbod te vergroten. Met passend huurbeleid, met nieuwbouw en door flexibele oplossingen te zoeken. Onze woningen moeten zo duurzaam mogelijk zijn. Omdat we daarmee bijdragen aan een beter milieu en onze huurders financieel tegemoetkomen in een tijd van hoge energielasten. Ook met energieadvies zetten we daarop in.

Resultaten

• 60 nieuwe woningen in Roelofarendsveen, 254 woningen opnieuw verhuurd
  • Service uitgebreid met woning-APK en energiecoaches
  • A-label voor Duurzaamheid behaald in Aedes-benchmark 2022
  • Maatwerkaanpak bij huurincassoproces

Meer woningen

In Roelofarendsveen hebben we in juni 2022 een appartementencomplex met 60 woningen opgeleverd. Zeer duurzame woningen die nagenoeg allemaal zijn verhuurd aan huishoudens uit Kaag en Braassem. Door problemen met de aanleg van elektravoorzieningen is de oplevering van nog eens 80 woningen in Roelofarendsveen en Oud Ade in 2022 niet gehaald. Alle partijen hebben een tandje bijgezet, waardoor in het voorjaar 2023 alsnog de sleutels aan de bewoners konden worden overhandigd. Voor Oegstgeest, waar jarenlang geen betaalbare woningen zijn gebouwd, groeit ons vertrouwen dat nieuwbouw nadert. We hebben een intentieovereenkomst getekend voor de bouw van een woontoren met 90 appartementen in Nieuw-Rhijngeest en hopen daarmee in 2023 of 2024 te kunnen starten.

Duurzaam goed wonen

Om onze woningen in goede staat te houden hebben we in 2022 € 7,3 miljoen uitgegeven. Daar bovenop is ruim € 1,6 miljoen besteed aan energiebesparende maatregelen zoals isolatie, het aanbrengen van energiezuinige installaties en het plaatsen van zonnepanelen. Die zonnepanelen plaatsen we in combinatie met gepland onderhoud, maar waar dat kan ook op individuele aanvraag. Dat gaat heel voorspoedig. Eind 2022 heeft al 72% van de eengezinswoningen zonnepanelen. In totaal zijn 1.616 van onze woningen voorzien van zonnepanelen.

Energiecoaches en woning-APK

Door de inzet van eigen energiecoaches proberen we extra energiewinst te boeken voor huurders. De coaches gaan bij huurders langs, geven besparingstips en voeren kleine ingrepen uit. Een nieuwe service het afgelopen jaar is ook de woning-APK. Bij deze algemene veiligheidscheck controleren we de ventilatie, waterleidingen en gas- en elektrische installaties. Het initiatief is goed ontvangen, na de introductie in de zomer zijn 125 aanvragen ingediend. Alle maatregelen opgeteld staat ons bezit er goed voor. Het A-label voor duurzaamheid in de Aedes-benchmark, de hoogste score binnen de sector, bevestigt dit nog eens. Stilzitten is er desondanks niet bij. In ons streven naar een CO2-neutraal woningbestand in 2050, zetten we doelgericht door.

Aandacht voor betaalbaarheid

Het merendeel van onze woningen (93%) heeft een sociale huurprijs. De huur bedraagt dan maximaal € 763. Om te zorgen dat ook de duurdere woningen in dit segment bereikbaar blijven voor huishoudens met een laag inkomen, wordt een deel van de woningen die bij wisseling vrijkomt, aangeboden tegen een lagere huur. Dit doen we op basis van ons ‘tweehurenbeleid’. We verlagen dan de huur die op basis van woningkwaliteit is bepaald tot onder de sociale huurgrens, als die niet bereikbaar is voor een kandidaat met huurtoeslag. We zijn daarnaast zeer alert op de huurbetalingen. De termijn waarbinnen we persoonlijk contact opnemen bij een dreigende achterstand hebben we verder verkort naar één week. Waar nodig treffen we een betalingsregeling of brengen mensen in contact met andere hulpverlenende instanties.