Passend thuis en prettige buurt

Een buurt die veilig is, goed onderhouden, een buurt die leeft. Daar werken we samen aan. Met bewoners en betrokken organisaties. Onze servicemedewerkers en wijkbeheerders zijn dagelijks actief in de wijk. Ze komen bij huurders over de vloer en helpen zorgen voor een fijne buurt. Zo brengen we bereikbaar en dichtbij zijn in de praktijk. We investeren hier steeds meer in en zien dat het werkt.

Resultaten

• Meer wijkactiviteiten, betere leefbaarheid
  • Plan voor beter tuinonderhoud
  • Onderzoek senior-wonen resulteert in doorstroommakelaar

Actief in de wijk

Samen bezig zijn in en voor de buurt brengt leuke ontmoetingen en zorgt voor een sociale wijk. MeerWonen moedigt het onderlinge contact aan door activiteiten te organiseren en ondersteunen. Zo hebben we met Pasen een speurtocht naar het gouden paasei uitgezet, we hebben buurtbarbecues, kerstvieringen en nieuwjaarsborrels ondersteund en in december een kerstwensenactie georganiseerd. Met de kerstwensenactie konden huurders een gewaardeerde buur nomineren voor een kerstattentie. Het aantal reacties was enorm en heeft ertoe geleid dat MeerWonenmedewerkers 200 attenties hebben bezorgd namens buren. Een andere, regelmatig terugkerende activiteit is het ‘kratje-koffiebezoek’. Met onze bakfiets hebben we het afgelopen jaar 14 koffiebezoekjes gebracht aan verschillende wijken in Oegstgeest en Kaag en Braassem. Zo houden we op een laagdrempeliger manier contact.

Onderhoud woonomgeving

Woongeluk is ook een schone, verzorgde wijk. Met schoonmaakbedrijven en hoveniers onderhouden we de algemene ruimten van complexen en het groen rond de woningen zo goed mogelijk. Onze wijkbeheerders houden een oogje in het zeil en huurders met vragen kunnen bij hen terecht. Ook Gemiva en Stichting Present leveren een bijdrage aan een verzorgde woonomgeving. Samen met hen hebben we bij huurders die daar zelf niet toe in staat zijn een aantal tuinen opgeruimd. Om te bevorderen dat bewoners aandacht hebben voor het groen in de omgeving organiseren we daarnaast ook activiteiten. Zo is er de jaarlijks terugkerende wedstrijd ‘mooiste tuin en balkon’ en de boomspiegelactie, die het afgelopen jaar voor het eerst is uitgezet. Ondanks alle aandacht zien we op veel plekken dat het tuinonderhoud onvoldoende is. We hebben daarom een nieuwe aanpak uitgewerkt waar we in 2023 mee van start gaan. Een aanpak waarbij huurders zelf de regie hebben, maar waar we wel bij helpen.

Doorstroming verbeteren

Een ideale woning voor iedereen is een illusie. Maar wonen in een te groot of te klein huis? Of te ver van voorzieningen die nodig zijn om zelfstandig te blijven wonen? Huurders in zo’n situatie, maar ook woningzoekenden zijn gebaat bij alternatieven. Met corporaties in de Leidse regio hebben we onderzocht wat we hieraan kunnen doen. Besloten is gezamenlijk een doorstroommakelaar aan te stellen. Deze functie wordt voorjaar 2023 ingevuld. Doel is vooral ouderen bij wie de huidige woonomstandigheden niet meer passen, te bewegen naar een andere woning te verhuizen.