Nieuwe invulling voormalige Gerardusschool beklonken

Op 14 november hebben Peter Hoogvliet van Stichting MeerWonen en Ralf Dressel van Bébouw Midreth de turnkey ontwerp- en realisatieovereenkomst ondertekend voor de bouw van 29 nul-op-de-meter sociale huurappartementen op de locatie van de voormalige Gerardusschool in Oude Wetering.

NOM – EPV
In de gemeente Kaag en Braassem is veel behoefte aan sociale huurwoningen. Met de realisatie van de levensloopbestendige appartementen op de Gerardusschoollocatie komen er duurzame, toekomstbestendige én comfortabele appartementen beschikbaar in Oude Wetering. De appartementen hebben geen gasaansluiting, zijn volledig elektrisch, extra geïsoleerd, en wekken evenveel energie op als bij gemiddeld gebruik onder gemiddelde omstandigheden nodig is.

De huurders krijgen daarmee een energieneutrale woning, waarvoor zij maandelijks een energieprestatievergoeding betalen aan MeerWonen. MeerWonen gaat met de bouw van de appartementen qua duurzaamheid verder dan wettelijk vereist en draagt zo bij aan een duurzame toekomst. De installaties van de woningen worden uitgevoerd door HOMIJ DEC, evenals Bébouw Midreth onderdeel van Koninklijke VolkerWessels.

Planning
Met het ondertekenen van de overeenkomst wordt de uitwerking naar een aanvraag omgevingsvergunning in gang gezet. In opdracht van de gemeente Kaag en Braassem is de procedure voor de sloop van de Gerardusschool reeds gestart. De verwachting is dat de bouw, ondanks allerlei complicaties als stikstof en pfas, voor de zomer van 2020 kan beginnen. De oplevering van de woningen volgt dan naar verwachting in het najaar van 2021. MeerWonen zal bij de verhuur voorrang geven aan inwoners uit de gemeente die een sociale huurwoning achterlaten.