Leefbaar

MeerWonen wil goed en prettig wonen bereikbaar en beschikbaar maken voor iedereen. Juist voor die mensen, die vanwege hun inkomen, gezondheid of maatschappelijke positie minder te kiezen hebben. Wij doen dit ondermeer door ons in te zetten voor instandhouding en verbetering van de leefbaarheid in wijken, buurten en dorpen. De definitie die we daarbij hanteren is 'de mate waarin de omgeving aansluit bij de eisen en wensen die er door de mens aan worden gesteld'. Dit kan in elke straat, buurt of wijk anders zijn of worden ervaren. De focus van MeerWonen ligt daarom bij de wensen van onze klanten. Wat willen zij? Wat verstaan zij onder leefbaarheid en hoe kunnen we daar zo goed mogelijk op inspelen?

Vrijwilligers aan het woord

Ere wie ere toekomt
Goedlachs en altijd in de weer. Zo kunnen we de vrijwilligers, die samen met huismeester Leo Elstgeest en de wijkbeheerders de activiteiten in onze seniorencomplexen de Arendshorst en de Gogherweide ondersteunen, het beste omschrijven.

De Arendshorst
De vriendinnen Elly van der Tang en Marian van Veen-van der Meer zijn alweer een jaar actief in de Arendshorst. Met veel plezier en verantwoordelijkheidsgevoel zorgen zij voor een hoop gezelligheid tijdens de wekelijkse activiteiten. Zo wordt er onder andere gebiljart, gekaart en quilts gemaakt. Ook organiseren de dames veel themagerichte activiteiten, zoals kerst- en paasactiviteiten en het beroemde snertkaartentoernooi, waarbij de bewoners naast het kaarten ook nog eens getrakteerd worden op een portie verse erwtensoep. De bewoners zijn erg blij met de aanwezigheid van de twee vriendinnen. Ze worden soms zelfs gekscherend de engelbewaarders genoemd. Het is weleens voorgekomen dat een bewoner onwel werd en toen moesten de dames kordaat optreden om erger te voorkomen.

Hoe zijn de dames bij de Arendshorst terechtgekomen?
Ze zijn al 5 jaar bevriend en wonen praktisch naast elkaar in appartementencomplex Nooderstaete aan de overkant van de Arendshorst. Ze vielen zo nu en dan al in voor de huismeester en dat beviel zo goed dat ze graag structureler wilden helpen. Ze zijn nu 14 uur per week aanwezig. Het is dankbaar werk waar ze veel energie van krijgen.

Marian is geboren en getogen in Roelofarendsveen, getrouwd en heeft 2 kinderen. Ze heeft vroeger gewerkt  als kassière bij C&A in Leiden en op de bloemenveiling. Daarnaast deed ze veel vrijwilligerswerk voor de KBO (Katholieke Bond voor Ouderen, nu omgedoopt tot Kom Bij Ons). Ook nu nog onderneemt ze samen met Elly veel leuke activiteiten bij de KBO.

Elly komt uit Rijpwetering, getrouwd met haar vroegere buurjongen en heeft 2 dochters. Ze heeft op diverse plekken gewoond, omdat haar man bij de luchtmacht zat. Voor deze verhuizingen werkte ze bij een chrysantenkwekerij en bij Elmy in Leiden, waar overhemden op maat werden gemaakt. (herinnert u zich deze nog!)

De Gogherweide
Harry Opdam is samen met Nel Zoetendaal vrijwilliger in de Gogherweide. Net als bij de Arendshorst worden hier veel wekelijkse activiteiten georganiseerd en daarnaast vinden kaarttoernooien en zelfs viswedstrijden plaats. Harry is altijd in de weer om sponsoren te zoeken en leuke prijzen te regelen.

Harry is opgegroeid in Rijpwetering en komt uit een gezin met 14 kinderen. Nu alweer 8 jaar getrouwd en heeft 2 volwassen dochters. Voorheen was hij werkzaam in de weg- en waterbouw  in omgeving Den Haag en Scheveningen. Stilzitten is niets voor hem en dat is ook de reden dat hij het vrijwilligerswerk zo leuk vindt.

Hoe is Harry bij de Gogherweide terechtgekomen?
Nieuwsgierig als hij is, ging hij een keer kijken wat er toch allemaal in de recreatiezaal van de Gogherweide gebeurde. En dat is niet gering: gymles, volksdansen, breien en iedere vrijdagochtend een kerkdienst. Hij vond dit zo leuk dat hij samen met Leo steeds meer activiteiten voor zijn rekening nam en neemt. Denk hierbij aan de soosmiddag die regelmatig plaatsvindt en waar soms meer dan 80 mensen aanwezig zijn die gezellig met elkaar rummikuppen, klaverjassen en sjoelen. De Soos zorgt er dan voor dat iedereen met een kleine prijs naar huis gaat. Maar daarmee zijn we er nog niet. Tijdens Koningsdag hebben de bewoners zelf activiteiten georganiseerd en Harry heeft voor iedereen kroepoek gebakken. Het beroemde snertkaartentoernooi vindt jaarlijks plaats en daarvoor regelt hij samen met Leo bloemen voor de bewoners en vrijwilligers. Nogmaals via deze weg veel dank aan de leverancier van de tulpen! Dit kaarttoernooi mag niet verward worden met het Grauwe erwtenbonentoernooi, weer een ander kaarttoernooi waarbij de bewoners een verse Grauwe erwten bonenmaaltijd eten. Volgt u het nog allemaal?

Ook is er ruimte voor muziek in de recreatiezaal. Vier jaar geleden hebben de mannen samen een tweedehands piano geregeld. Deze piano is gesponsord door een goede vriend van Harry. Soms speelt een bewoner hierop en ook het buurmeisje komt wel eens een deuntje spelen. Erg leuk! 1 à  2 keer per jaar komt de muziekgroep La Musiquette een voorstelling geven, waarbij de piano een mooie hoofdrol speelt.

Voor de jaarlijkse Kerst Inn en de barbecue die bij zowel de Gogherweide als de Arendshorst plaatsvinden worden ook sponsoren geregeld om de kosten te dekken. MeerWonen draagt hier graag aan bij en niet alleen in financiële vorm. Afgelopen jaar hebben zeven medewerkers van de corporatie, waaronder directeur Peter Hoogvliet, de bediening in de Arendhorst voor hun rekening genomen tijdens het kerstfeest. Een leuk gebaar dat echt op prijs werd gesteld.

En de bewoners? De zijn erg blij met de inzet van de vrijwilligers. Ze geven aan dat het altijd gezellig is. Er is aandacht, iets lekkers bij de koffie en een borreltje op z’n tijd. Petje af voor onze vrijwilligers!

Ook vrijwilliger worden? Stuur een mailtje naar redactie@stichtingmeerwonen.nl.

Items onder Leefbaar