Nieuwbouw aan de Kolk feestelijk opgeleverd

De 20 sociale huurwoningen aan de Kolk in Oud Ade zijn opgeleverd. Maandagochtend kregen de huurders de sleutels overhandigd door medewerkers van corporatie MeerWonen. Leden van woongroep Quackenbosch worden de eerste huurders van het appartementencomplex met 15 wooneenheden. De 5 eengezinswoningen gaan naar huishoudens afkomstig uit Kaag en Braassem.

Het was een mooie dag voor de kersverse bewoners. Al helemaal voor de woongroep, die lang naar dit moment heeft uitgezien. De ontmoetingsruimte die deel uitmaakt van hun complex, werd meteen na afronding van de formaliteiten feestelijk ingewijd. Schalen met lekkere broodjes en glaasjes bubbels gingen rond terwijl Yvonne Aardenburg, manager van MeerWonen, de bewoners feliciteerde met hun nieuwe huis en een toost uitbracht op de goede afloop van het lange en intensieve project. Ze had ook een cadeautje voor de bewoners dat in de ontmoetingsruimte vast tot z’n recht zal komen: een professionele sjoelbak.

Lange weg voor woongroep
Quackenbosch-voorzitter Joan Tacx blikte terug op de lange weg die is afgelegd voordat de woongroep nu eindelijk kan gaan ‘samenwonen’. Nadat eerdere ideeën waren gesneuveld, is in 2013 begonnen met de uitwerking van een plan aan de Kolk. “Het is maar goed dat we toen niet wisten welke hobbels er nog kwamen en dat het nog tien jaar zou duren voordat de oplevering nu een feit is” verzuchtte hij. “Maar alle onderzoeken, bezwaren, planaanpassingen en bouwvertragingen ten spijt, we zijn ontzettend blij met het resultaat.”

Sfeer van wijk behouden
Op de plek waar MeerWonen nu 20 nieuwe woningen heeft gerealiseerd, stonden tot 2018 zeven Oostenrijkse woningen. Vanwege de slechte staat waarin ze verkeerden en de hoge kosten die renovatie zou vergen, is gekozen voor nieuwbouw. In goed overleg met belanghebbenden is samen met Faro Architecten een plan uitgewerkt, waarbij aansluiting is gezocht bij de kenmerkende sfeer van de wijk. Dat is onder andere terug te zien in de rode gevelbeplating en bakstenen, de dakafwerking en de keuze voor laagbouw. Zoals bij alle nieuwbouw van MeerWonen het geval is, zijn de woningen energieneutraal gebouwd.

In Roelofarendsveen en Nieuwe Wetering bezit MeerWonen nog 43 Oostenrijkse woningen. Wat er met deze woningen gaat gebeuren wordt onderzocht, concrete plannen hiervoor zijn er nog niet. De huurders hebben de toezegging dat zij vijf jaar tevoren worden geïnformeerd over de plannen.