Partijen tekenen prestatieafspraken Oegstgeest 2019-2021

Op woensdag 12 december hebben de gemeente Oegstgeest, MeerWonen, Portaal, Mooiland, Duwo en huurdersorganisaties Huurders MeerWonen (HMW) en HBV Leiden in Oegstgeest de prestatieafspraken voor 2019-2021 getekend. Er zijn afspraken gemaakt onder andere de betaalbaarheid, beschikbaarheid en geschikt woningaanbod. Ook op het gebied van  duurzaamheid, leefbaarheid en wonen & zorg en transparant overleg zijn afspraken gemaakt.

MeerWonen bezit circa 1.350 van de in totaal 1.540 sociale huurwoningen woningen in Oegstgeest en is daarmee de corporatie met de grootste voorraad sociale woningen in de gemeente. Samen met de gemeente Oegstgeest en de huurdersorganisatie HMW zijn zij daarom het meest betrokken geweest bij de totstandkoming van deze afspraken. De looptijd 2019-2021 is gekozen, omdat de verwachting is dat in 2020 de nieuwe woonvisie voor de periode vanaf 2021 wordt opgeleverd.

Nadruk op nieuwbouw sociale huurwoningen
In deze prestatieafspraken ligt sterk de nadruk op de nieuwbouw van sociale huurwoningen. Gezien de groeiende groep woningzoekenden die wachten op een sociale huurwoning, zijn de partijen het erover eens dat hier extra op gefocust moet worden. Concrete afspraken zijn gemaakt zoals het realiseren van 159 sociale nieuwbouw huurwoningen in de periode tot 2024 in onder meer de Kamphuizerpolder en Nieuw-Rhijngeest.

Aandacht voor duurzaamheid
Het waarborgen van de kwaliteit en energiezuinigheid van de woningen is een ander belangrijk punt. Het eerder geformuleerde doel om gemiddeld label B te halen in 2021 is al bereikt. De gemeente gaat met inbreng van de corporaties en huurdersorganisatie HMW een warmtevisie ontwikkelen. Daarnaast werken alle partijen aan verdere verduurzaming van woningen en woonomgeving. Zo is MeerWonen bezig met het installeren van zonnepanelen op de eengezinswoningen in haar bezit. Ook zien partijen de noodzaak van vergroening van de tuinen in het kader van klimaatverandering. De heer Helsloot (HMW) zegt hierover: “Ook in je eigen tuin kun je een bijdrage leveren door tegels te vervangen door groen. Samen met de gemeente kijken we naar de mogelijkheden om bewoners hierin te ondersteunen. Niet alleen goed voor het milieu, ook een stuk gezelliger!”

De prestatieafspraken zijn hier in te zien.