Prestatieafspraken 2019 voor Kaag en Braassem getekend

De prestatieafspraken 2019 voor de gemeente Kaag en Braassem zijn rond. Op 13 december hebben de gemeente, MeerWonen, Woondiensten Aarwoude en de huurdersorganisaties Huurders MeerWonen en Bewonersbelangen Aarwoude er hun handtekening onder gezet. De afspraken passen in de eerder gemaakte raamwerkovereenkomst voor de periode 2017-2020, die jaarlijks specifiek wordt uitgewerkt.

Net als afgelopen jaren zijn de prestatieafspraken in goed overleg tot stand gekomen. MeerWonen-directeur Peter Hoogvliet ziet in de afspraken de bevestiging dat alle partijen nieuwbouw van sociale huurwoningen onverminderd belangrijk vinden. “De druk op de woningmarkt is hoog en bouwen blijft het beste instrument om doorstroming op gang te brengen”, aldus Hoogvliet. Met gerichte toewijzingscriteria zorgt de corporatie voor een betere beschikbaarheid van de woningen voor lokale woningzoekenden met lage inkomens. Zelf realiseert MeerWonen in 2019-2020 44 sociale huurwoningen in plandeel OpDreef 2 van Braassemerland. Daarnaast zijn de voorbereidingen gaande voor nog twee projecten van 49 woningen binnen de gemeente.

Verduurzaming voorraad
Een tweede speerpunt in de afspraken is duurzaamheid. Vorig jaar zijn MeerWonen en Woondiensten Aarwoude gestart met het verduurzamen van de woningvoorraad in Kaag en Braassem. De corporaties investeren daar de komende jaren samen € 10 miljoen in. Van de circa 1.900 woningen die MeerWonen in Kaag en Braassem bezit, heeft de corporatie inmiddels bij bijna 300 woningen duurzaamheidsmaatregelen doorgevoerd. Om de energieprestatie van het bezit verder te verbeteren, voert MeerWonen in 2019 extra ingrepen uit bij circa 100 woningen. De gemeente gaat een warmtevisie opstellen, op basis waarvan de corporaties verdergaande duurzaamheidsplannen kunnen ontwikkelen.

Andere terreinen waarop voor 2019 afspraken zijn gemaakt zijn betaalbaarheid, passend woningaanbod, leefbaarheid en wonen & zorg. De prestatieafspraken zijn te vinden op www.stichtingmeerwonen.nl/over-ons/prestatieafspraken.