Vervanging open verbrandingstoestellen afgerond

We hebben er hard aan gewerkt, maar nu eind 2023, kunnen we gelukkig melden dat alle open-verbrandingstoestellen uit onze woningen zijn verdwenen. Standaard werden deze toestellen, zoals keukengeisers, gashaarden en oude cv-ketels al vervangen als er een huurderswissel was. Maar bij een inventarisatie enkele jaren geleden bleek dat er toch nog bijna 100 open-verbrandingstoestellen in onze woningen aanwezig waren. En hoewel we gelukkig niet te maken hebben gehad met koolmonoxidevergiftigingen of andere problemen, wilden we met een versnelde aanpak de laatste toestellen zo snel mogelijk vervangen.

Vertrouwen winnen en zorgvuldig uitvoeren
Coördinator en spil in dit traject was Patrick Hoogenboom, servicemedewerker en energiecoach met 35 jaar allround onderhoudservaring. Veel van zijn aandacht ging uit naar het informeren, en vaak ook overtuigen van huurders. Sommigen zagen op tegen de verandering en de rommel, anderen waren gehecht aan hun eigen kachel en stookgewoontes. Met zijn ervaring en luisterende oor heeft Patrick het vertrouwen weten te winnen, waardoor uiteindelijk alle betrokken huurders hebben ingestemd. Vervolgens zijn de werkzaamheden in goede samenwerking met contractpartijen zoals Vink, Feenstra, Bogro, Van Es en Paans uitgevoerd. De oude installaties zijn afgevoerd, nieuwe cv-installaties, leidingen en radiatoren aangelegd en wanden en vloeren netjes afgewerkt. De aanpassing brengt voor huurders weliswaar een kleine huurverhoging met zich mee, maar we zijn ervan overtuigd dat dit het extra comfort en de veiligheid meer dan waard is.

Rookmelders
Over veiligheid gesproken, de volgende stap is het afronden van ons project rookmelders. Sinds de start in juni 2022 zijn in ruim 3.000 woningen rookmelders geplaatst. Bij minder dan 100 woningen is dit nog niet gelukt. Ook hier gaat collega Patrick in gesprek met de bewoners om te zorgen dat de verplichte rookmelders op korte termijn geplaatst worden.