Heemwijck

Renovatie Heemwijck van start
MeerWonen wil én moet haar woningen vernieuwen. Soms door renovatie, soms door sloop van bestaande woningen en vervangende nieuwbouw. In het geval van het seniorencomplex Heemwijck in Oegstgeest gaat het om renovatie. De 69 woningen en het gebouw voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd. Denk hierbij het ontbreken van goede isolatie en tochtproblemen. Het belangrijkste doel van deze renovatie is om de woningen zo aan te pakken dat deze in de toekomst weer comfortabel aanvoelen en energiezuinig zijn. Ook voegen we 18 extra woningen toe aan het gebouw. De bewoners zijn hierover ingelicht tijdens bewonersbijeenkomsten op 5 en 6 oktober en er zijn 2 bewonersbegeleiders aangesteld om de mensen goed te informeren en te begeleiden. We willen, na het houden van een draagvlakmeting, over 5 jaar starten met de renovatie.

Wat gaat er precies gebeuren, wanneer en waar?
De werkzaamheden in het hele complex duren ongeveer 2 jaar. De komende 5 jaren kunnen er nog allerlei technische en duurzame verbeteringen uitgevonden worden en deze vernieuwingen willen wij zeker mee nemen in de plannen voor het nieuwe duurzame gebouw. Daarom geef bovenstaande foto meer een indruk.

• Boven op de 5e verdieping komt een extra verdieping met 13 appartementen van ongeveer 45m2.
  • De woningen van de 1e tot en met de 5e verdieping krijgen een oppervlakte van ongeveer 65m2 met een inpandig balkon.
  • Op het platte deel boven de entree en om de liftschacht heen, wordt er op iedere etage 1 appartement bijgebouwd. Er worden dus 5 woningen toegevoegd aan de bestaande etages en 13 op de extra verdieping. In totaal zullen er 18 woningen extra gebouwd worden. In een tijd van woningnood is dit een mooi streven.
  • De huidige recreatiezaal gaat naar de begane grond. Het aantal bergingen op de begane grond neemt dan ook toe in verband met de extra gebouwde woningen.
  • Op de begane grond is er, naast de recreatiezaal en de bergingen, ruimte voor 2 woningen.

Klik hier voor de folder met meer informatie over de renovatie van Heemwijck.
Daarin wordt uitgelegd wat het plan is, wat dit voor u betekent en wanneer de werkzaamheden gepland zijn.

Uw contactpersonen
Voor al uw vragen kunt u terecht bij de bewonersbegeleiders:

• Joke Honders 071 - 310 15 36
  • Peter Neuteboom 071 - 310 15 31
  • E-mailadres: heemwijck@stichtingmeerwonen.nl

Klik hier voor het verslag dat is gemaakt naar aanleiding van de bewonersbijeenkomsten.
Klik hier voor een overzicht van de gestelde vragen en bijbehorende antwoorden.

Leegstandsbeheerder Interveste

Eind december wilden we een gezamenlijke kennismakingsbijeenkomst regelen met Interveste. Dit is de leegstandsbeheerder die de vrijkomende woningen tijdelijk gaat verhuren om leegstand te voorkomen. Helaas kon deze bijeenkomst nu niet plaatsvinden vanwege de coronamaatregelen. We proberen deze alsnog op korte termijn te plannen. Rob van Lieshout van Interveste liep de afgelopen weken al rond in het complex om foto’s te maken. Dit was ook aangekondigd in de nieuwsbrief die u in december in de bus heeft gekregen. In bijgaand filmpje stelt hij zich voor, zodat u weet wie u kunt tegenkomen. Op 9 februari zijn de eerste twee woningen tijdelijk verhuurd via Interveste.

Klik hier voor het filmpje van Interveste.

Sociaal statuut
Hoe gaat MeerWonen om met de afspraken en regelingen waar huurders en de corporatie mee te maken krijgen bij dit soort omvangrijke projecten? Hiervoor hebben wij een sociaal statuut. Dit is samen met HMW (stichting Huurders MeerWonen) opgesteld. U kunt dit hieronder inzien. De specifieke rechten voor u als bewoner van Heemwijck kunt u straks teruglezen in het sociaal plan Heemwijck. Na de huisbezoeken verzamelen de bewonersbegeleiders alle opmerkingen en ideeën van de bewoners. De verzamelde informatie nemen zij mee naar het overleg tussen MeerWonen en de bewonerscommissie van Heemwijck. Deze partijen schrijven gezamenlijk een voorstel voor het sociaal plan. In dit sociaal plan komen alle afspraken te staan tussen u als huurder van MeerWonen en MeerWonen als verhuurder. Dit plan wordt aan iedere bewoner persoonlijk gegeven.

Klik hier voor het sociaal statuut van MeerWonen.