Voorkom eenzaamheid

Eenzaamheid is je niet verbonden voelen. Je mist een hechte, emotionele band met anderen. Of je hebt minder contact met andere mensen dan je wenst. Eenzaamheid is een persoonlijke ervaring. Veelal is het een verborgen probleem. Anderen kunnen moeilijk van buitenaf zien of je je eenzaam voelt. Meer informatie hierover vind je op de site www.eenzaam.nl van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Meer voor elkaar

We zitten middenin de tweede golf van het coronavirus. Een lastige tijd waarin iedereen zoveel mogelijk moet thuisblijven om het aantal besmettingen terug te dringen. In deze tijd kan eenzaamheid op de loer liggen, zeker bij ouderen die in de risicogroep zitten en de deur bijna niet uitkomen. Heb je het vermoeden dat iemand wel wat aandacht kan gebruiken en kun je dat zelf niet geven? Laat het onze wijkbeheerders weten via wijkbeheer@stichtingmeerwonen.nl of bel ons algemene nummer 071-331 50 00.

Vrijwilligersinitiatieven

Tijdens de eerste golf gaf een aantal huurders aan dat ze graag iets wilden doen voor buren of kennissen in hun omgeving die zelf in een risicogroep zitten. Bijvoorbeeld het halen van boodschappen, het bieden van een luisterend oor, het koken van een maaltijd en andere hartverwarmende acties. Nu de tweede golf een feit is, willen we deze initiatieven graag bundelen en stimuleren. Wilt u iets betekenen voor een ander in uw omgeving? We brengen u graag in contact met elkaar om samen plannen te bedenken en uit te werken. Alle initiatieven zijn welkom. Interesse? Bel ons of mail naar wijkbeheer@stichtingmeerwonen.nl. Samen staan we sterk!

Kerstengel Present geeft aandacht

Ook dit jaar organiseert Stichting Present Oegstgeest weer de Kerstengelactie. Hierbij worden Kerstengelen (=vrijwilligers die zich bij Present melden) gekoppeld aan een iemand die zo'n lichtpuntje in de vorm van een beetje extra aandacht goed kan gebruiken in de komende maanden. Weet jij nog een iemand die blij wordt van een kaartje in de bus, een presentje of een wandelingetje, een kop koffie en gewoon even een praatje?  Meld diegene dan uiterlijk 1 december bij ons aan via het volgende formulier en geef daarbij aan waar hij/zij blij van wordt:

Aanmeldformulier Kerstengelontvanger

Geef gerust meerdere mensen op! Let er wel op dat je zeker weet dat je gegevens mag doorgeven, echter zonder iets aan iemand te beloven.
We zien de aanmeldingen graag tegemoet! Zie mee informatie hierover op de site van Present Oegstgeest.

Netwerk tegen Eenzaamheid Oegstgeest
Het netwerk Samen tegen Eenzaamheid Oegstgeest is op 7 oktober 2019 officieel opgericht. Meer dan 50 mensen en organisaties hebben de ‘Ik-doe-mee-verklaring ondertekend’. De aanpak van eenzaamheid vraagt namelijk om een bundeling van krachten. Het doel van het netwerk is samen een bijdrage te leveren aan het bespreekbaar maken, voorkómen en verminderen van eenzaamheid in Oegstgeest.

Alle voorzieningen op een rij
In Oegstgeest zijn diverse voorzieningen waar iedere inwoner gebruik van kan maken. Om dit overzichtelijk op een rij te zetten, is de “Sociale Kaart Welzijn en Ondersteuning” opgesteld. Hierin vindt u op thema geordend, alle voorzieningen die voor handen zijn. Deze staat op de site van de gemeente Oegstgeest

Items onder Voorkom eenzaamheid