Hoge waardering voor prestaties MeerWonen

Eind maart is de visitatie, ofwel het vierjaarlijkse onderzoek naar de maatschappelijke prestaties van MeerWonen afgerond. Over de periode 2018-2021, waarop het onderzoek betrekking heeft, oordeelt de visitatiecommissie dat MeerWonen een mooie mix laat zien van volkshuisvestelijke drive en no-nonsense aanpak. Het heeft geleid tot heel goede prestaties. Uitgedrukt in een gemiddeld rapportcijfer is de waardering een 8,2.

Bewijs voor de goede prestaties vindt de visitatiecommissie onder andere in het forse aantal woningen dat MeerWonen heeft verduurzaamd, de nieuwbouw die gerealiseerd is, het tweehurenbeleid dat is ingevoerd en tot een succes gemaakt en de inzet van lokaal maatwerk gericht op doorstroming, waarbij ook met individuele wensen rekening wordt gehouden. Ook waardeert de commissie de aandacht voor goede dienstverlening aan huurders. De klantgerichte werkwijze heeft MeerWonen het A-label in de sector opgeleverd, waarmee ze tot de beste corporaties van Nederland behoort.

Proactief en wendbaar blijven
In de bestuurlijke reactie geven directeur-bestuurder Peter Hoogvliet en RvC-voorzitter Erik van Seggelen aan dat ze heel erg trots zijn op dit resultaat. “We herkennen de conclusie dat MeerWonen een corporatie is waarin het maatschappelijk DNA sterk is verankerd. Het is mooi dat onze kernwaarden door de visitatiecommissie zijn gezien en zo positief worden gewaardeerd.” Van tevreden achteroverleunen is echter geen sprake. “We weten nu al dat we de komende jaren vraagstukken op ons bord krijgen waarvan we het bestaan nog niet kunnen vermoeden. Dat vraagt om een proactieve houding en wendbaar opereren. Ook geeft de visitatiecommissie ons, ondanks het mooie rapport, een paar punten mee ter inspiratie. Punten die we zeker ter harte nemen”, aldus Hoogvliet.

Reden onderzoek
MeerWonen laat eens in de vier jaar een visitatie uitvoeren om open en transparant te zijn over haar functioneren naar stakeholders en samenleving. Een onafhankelijke visitatiecommissie, Pentascope in dit geval, beoordeelt de maatschappelijke prestaties van de corporatie aan de hand van uitvoerig dossieronderzoek en gesprekken met stakeholders. Het rapport en de bestuurlijke reactie van MeerWonen zijn hier na te lezen.