Nieuwbouw in Kaag en Braassem goed op gang

In een tijd waarin veel bedrijven moeite hebben om de normale werkzaamheden uit te voeren, zijn we erg blij met alle bouwactiviteiten in Kaag en Braassem. Want er wordt flink gebouwd op dit moment, ook voor mensen die met smart wachten op een betaalbare, sociale huurwoning. Verspreid over de gemeente werkt MeerWonen aan de oplevering van 109 van deze woningen en voor nog eens 40 woningen zijn de contracten al getekend.

Westend, Roelofarendsveen van start
Vorige week is de bouw van 60 sociale huurappartementen in Roelofarendsveen van start gegaan. In de nieuwe waterrijke wijk Westend, aan de rand van de Braassemmerdreef worden 60 zeer duurzame appartementen gebouwd. Nul-op-de-meter, gasloos en met volledig elektrische voorzieningen. Heembouw voert dit project in onze opdracht uit. De verwachte oplevering is voorjaar 2022. Van deze woningen willen we er 4 aanbieden als mantelzorgwoning. Omdat het erg lastig is voor zorgbehoevenden en mantelzorgers om zelfstandig woonruimte te vinden dichtbij elkaar, bieden wij in Westend 2 x 2 appartementen naast elkaar aan. Woningzoekenden kunnen zich hier nu al voor aanmelden bij MeerWonen. Afhankelijk van de vraag zullen we deze optie ook bij komende projecten overwegen. De overige 56 appartementen worden dit voorjaar voor verhuur aangeboden. Inwoners uit Kaag en Braassem die een sociale huurwoning achterlaten krijgen daarbij voorrang. Dat vergroot de kans voor andere woningzoekenden om ook weer een passend huis te vinden. Meer info over dit project vindt u hier. Bij onze inzet voor een duurzame woonomgeving denken we ook aan de vogels die zich in de omgeving thuis voelen. Op het dak van het complex komen nog eens 10 extra ‘huisjes’, bestemd voor gierzwaluwen.

Gerarduspad, Oude Wetering bereikt hoogste punt
Ruim 2 maanden nadat de bouw van het appartementencomplex aan het Gerarduspad in Oude Wetering is gestart, is daar het hoogste punt al bereikt. Op de kop af 15 meter, de bovenkant van het zonnepanelendak meegerekend. Begane grond is dat vorige week met een lekkere traktatie gevierd. Ook hier worden zeer duurzame sociale huurwoningen gerealiseerd, 29 in totaal, die naar verwachting al voor de zomer van 2021 klaar zijn voor bewoning. De bomen rond het complex worden beschermd en er komen nestkasten voor vleermuizen en zwaluwen. We starten in januari met adverteren via de site www.hureninhollandrijnland.nl, waarbij vergelijkbare voorrangsregels gelden als bij de woningen in Westend.

De Kolk, Oud Ade: 20 woningen in kleine kern
Aan De Kolk, het wijkje dichtbij de Oud Adeselaan zijn we dit najaar gestart met de grondwerkzaamheden voor de bouw van 20 huurwoningen in het sociale segment: 15 appartementen en 5 eengezinswoningen. Het terrein vergt veel voorbereiding, waardoor het heien in februari begint. Qua bouwstijl wordt aansluiting gezocht bij de zogenaamde Oostenrijkse woningen die er tot enkele jaren geleden stonden, maar verder is de uitvoering net zo modern en duurzaam als bij al onze projecten. De start is goed nieuws voor degenen die een betaalbare en kwalitatief goede huurwoning zoeken in een kleinere kern van Kaag en Braassem. Met name voor woongroep Quackenbosch, die al jaren uitkijkt naar passende woningen voor senioren in hun dorp. We gaan als eerste met hen in gesprek om nadere afspraken te maken. Naar verwachting worden de woningen in voorjaar 2022 opgeleverd.