Brandveiligheid

Als huurder kun je een hoop doen aan de brandveiligheid in jouw woning. Om je hier een handje bij te helpen, hebben woningcorporaties in samenwerking met de brandweer een checklist ontwikkeld. Deze checklist bevat tips ter verbetering van de brandveiligheid in jouw woning en over wat je het beste kunt doen als er toch brand uitbreekt. MeerWonen ondersteunt u graag bij het brandveiliger maken van jouw huis.

Woon je in een portiekwoning?
Portiekwoningen hebben maar één vluchtweg. Er is één weg naar binnen en dus ook maar één weg naar buiten. Daarnaast moet deze weg ook nog met anderen worden gedeeld. In het geval van een brand in één van de portiekwoningen of in de trappenhal vraagt dit om een juiste aanpak. In de folder 'wat te doen bij brand in een portiekwoning' leest u meer hierover. Klik hier voor deze folder.

Geen scootmobielen op galerijen en bij vluchtroutes
Vanaf 1 januari 2024 is er een belangrijke verandering in de regels over brandveiligheid in woongebouwen. Het is niet meer toegestaan om scootmobielen op galerijen en bij vluchtroutes van appartementencomplexen te parkeren. De brandweer geeft aan dat accu's brandgevaarlijk kunnen zijn. Bovendien belemmeren ze de doorgang. Het is ook niet toegestaan om hier andere objecten te plaatsen zoals bloembakken en meubilair. Zo zorgen we er met elkaar voor dat de mogelijkheden om te vluchten bij brand niet belemmerd worden. Klik hier voor een interessant artikel over dit onderwerp. Geen scootmobiel meer in de gang! Maar waar dan wel?