Tips energie besparen

Zelf energie besparen? Wij zetten tips op een rij

Elektriciteit

• Vervang uw oude vriezer en andere huishoudelijke apparaten op tijd. Moderne apparaten met een A of A+ label zijn veel zuiniger. Oude plasma tv's zijn ook echte energieslurpers.
  • Gebruik elk apparaat efficiënt: draai pas een was als de trommel vol is, hang vaker de was op in plaats van de droger te gebruiken en laat de tv niet aan als niemand kijkt.
  • Sluipverbruik: Het is beter om oudere apparaten die op standby staan echt uit te zetten ’s nachts. Zet deze apparaten dus volledig uit na gebruik. Een stekkerdoos met aan/uit schakelaar is hierbij handig.

Warm water

Gebruik een waterbesparende douchekop. U zult het verschil onder de douche niet merken, maar wél in de portemonnee. En douche maximaal 5 minuten per keer. Het blijkt dat we gemiddeld nog wel 9 minuten onder de warme douche staan, zonde!

Verwarming

• Sluit alle deuren in huis en verwarm alleen de ruimtes waar u veel bent. Zet de thermostaat niet hoger dan 19 graden als u thuis bent. Met elke graad bespaart u gas en dus geld.
  •  Zet uw thermostaat 's nachts op 15 graden. Heeft u vloerverwarming? Zet de thermostaat dan op 17 of 18 graden, anders duurt het opwarmen te lang. Dit geldt niet voor NOM-woningen. Bij deze woningen is het belangrijk om de temperatuur constant te houden.
  • Zet de thermostaat overdag op 15 graden als er niemand thuis is. Bij vloerverwarming 17 tot 18 graden. Dit kan u een flinke besparing opleveren. Dit geldt niet voor NOM-woningen. Bij deze woningen is het belangrijk om de temperatuur constant te houden.
  • Doe de gordijnen ’s avonds dicht.

Klik hier voor een overzicht van vragen en antwoorden hoe u (nog) meer energie kunt besparen.